]
China este lider mondial în producția industrială și în exportul de bunuri. Prin urmare, majoritatea celor mai mari porturi maritime din lume sunt situate acolo. În plus, guvernul chinez a pus accentul pe dezvoltarea economiei chineze prin intermediul comerțului internațional și al exporturilor.
Importanța exporturilor chinezești poate fi bine stabilită. Cu toate acestea, activitatea de import a Chinei este, de asemenea, motorul comerțului. Importurile chinezești, ca procent din importurile mondiale, cresc în fiecare an.
Alte țări din Asia de Sud-Est reprezintă singura concurență a Chinei în ceea ce privește porturile maritime, cu excepția unui port din Orientul Mijlociu. Principalele porturi ale acestor țări au înlocuit portul Țărilor de Jos, care rămâne cel mai mare port european. Timp de decenii a fost cel mai aglomerat din lume.
Transportul maritim are propriile unități de măsură, cum ar fi nodurile pentru viteză. Aceștia judecă mărimea și volumul în funcție de:
TEU – Twenty Foot Equivalent Unit – măsura aproximativă a numărului de containere pe care le poate transporta un port sau o navă.
Tone – O tonă metrică sau 1.000 KG sau 2.200 lbs.
Să vedem mai jos care sunt cele mai mari porturi din lume (de la cel mai mic la cel mai mare).
1. Portul Tianjin
- Locație: Tianjin, China
- Suprafața terenului: 121 km².
- Tonaj anual: 500 de milioane de tone
- Volumul anual de containere: 15,2 milioane de TEU
Portul Taijin este principalul punct de intrare fluvială în Beijing. Portul se află la gura de vărsare a râului Heihai. Acest râu se varsă în Golful Bohei. Portul este unul dintre porturile cu cea mai rapidă creștere din lume, și asta încă de la deschiderea sa în 2010.
Guvernul chinez a încorporat fostele organizații de stat care erau responsabile pentru operațiunile din porturile sale. Taijin Port Group este societatea-mamă a două entități care operează separat portul și activele de manipulare a containerelor.
De asemenea, portul dispune de servicii pentru navele de pasageri și a primit mai mult de 100.000 de pasageri pe an.
În 2017, portul a obținut venituri de 14,7 miliarde de dolari.
Știați că. Portul este unul dintre puținele care și-a menținut profiturile constante în timpul crizei financiare globale din 2008.
2. Portul Jebel Ali
- Locație: Dubai, EAU
- Suprafață: 136 km pătrați
- Tonaj anual: necunoscut
- Volumul anual de containere: 15,4 milioane
Portul a fost deschis în 1979 pentru a suplimenta capacitatea de intrare a portului Rashid. Capacitatea sa a crescut, devenind cel mai mare port industrial din Orientul Mijlociu. Portul și-a completat recent capacitatea TEU pentru a ajunge la un maxim de 17 milioane de TEU. Jebel Ali a fost clasificat drept unul dintre cele mai eficiente (în ceea ce privește numărul de containere transportate) și productive porturi.
Portul este o filială a DP World Corporation, o companie specializată în operațiuni portuare.
Știați că? Dintre toate porturile mari de containere, Jebel Ali este cel mai îndepărtat de principalele rute de transport maritim din lume.
3. Portul Qingdao
- Locație: Qingdao, China
- Suprafață: 22 km2
- Tonaj anual: 317 tone (2010)
- Volumul anual de containere: 18,3 milioane de TEU
Acest port este situat la Marea Galbenă, între China și Coreea, în Golful Jiaozhou. Portul este situat vizavi de Gunsan, în Coreea de Sud. Este un port capabil să manipuleze încărcături mari în vrac, importând și exportând cărbune, minereu, cereale și alte mărfuri în vrac. Portul Qingdao are un debarcader pentru petrol și produse chimice lichide care poate manipula nave care transportă până la 280.000 de tone.
Qingdao oferă, de asemenea, un terminal de pasageri. Pasagerii călătoresc spre porturile coreene și japoneze via Qingdao.
Știați că. Qingdao construiește un nou terminal care poate găzdui noua clasă de nave container masive.
4. Portul Guangzhou
- Locație: Guangzhou, China
- Zona: necunoscută
- Tonaj anual: 410 milioane (2010)
- Volumul anual de containere: 20,3 milioane de TEU
Importanța orașului Guangzhou pentru industria navală chineză datează încă din timpul dinastiei Qin. Acest lucru se datorează faptului că orașul în sine se află la confluența celor mai importante trei râuri din sudul Chinei, afluenții râului Pearl. Rutele de navigație din Guangzhou au fost „Drumul Mătăsii al Mării”, pe vremea când orașul era cunoscut sub numele de Canton.
Zona Xinsha a portului servește ca punct de import pentru multe vehicule de la producătorii străini de automobile, precum și ca punct de export pentru vehiculele fabricate în fabricile chinezești. Acesta este unul dintre cele patru porturi desemnate de guvernul chinez în acest scop.
Știați că. Portul Guangzhou este cel mai mare port din țară pentru manipularea cărbunelui.
5. Portul Hong Kong
- Locație: Hong Kong, China
- Suprafața terenului: 217 hectare
- Tonaj anual: necunoscut
- Volumul anual de containere: 21 milioane
Hong Kong este legendar pentru rolul său în comerțul internațional și în transportul maritim, în special în anii de independență față de RPC. Este situat în Delta Râului Perlelor, în Marea Chinei de Sud. În diferite perioade ale istoriei, a fost cel mai aglomerat port din lume.
În port există nouă terminale de containere. Acestea pot manipula peste 18 milioane de TEU și gestionează 60% din tot traficul de containere din Hong Kong.
De asemenea, portul dispune de docuri uscate pentru repararea și depozitarea navelor. Există porturi de andocare uscată pentru portavioane mari și nave mici.
Știați că. Unul dintre motivele pentru care locul Hong Kong-ului în topul celor mai mari porturi de containere a scăzut este lipsa operațiunilor automatizate, ceea ce face ca transportul maritim să fie mai scump decât în alte porturi chinezești.
6. Busan
- Locație: Busan, Coreea de Sud
- Suprafață: 2.000 km pătrați
- Tonaj anual: necunoscut
- Volumul anual de containere: 21,4 milioane de TEU
Busan este un oraș portuar legendar din Coreea de Sud. A fost centrul unui acord comercial între China, Japonia și Coreea în ultima parte a secolului al XIX-lea. În timpul Războiului din Coreea, mulți sud-coreeni au fugit în oraș și au rămas acolo. Industria manufacturieră din Busan, aflată în plină expansiune în anii 1970, a dus la o migrație semnificativă în oraș și a creat un climat de afaceri care a dezvoltat o industrie navală prodigioasă.
De asemenea, în port se operează nave de croazieră mari. Terminalul său internațional de pasageri este al doilea cel mai mare terminal de acest tip din Asia.
Știați că în Busan se transportă 80% din containerele din Coreea de Sud și 40% din producția de pește a țării.
7. Ningbo-Zhoushan
- Locație: Provincia Zhejiang, China
- Zona: necunoscută
- Tonaj anual: 850 de milioane de tone
- Volumul anual de containere: 24,6 milioane de TEU
Portul orașului chinez Ningbo a fost înființat în timpul dinastiei Tang. A fost unul dintre cele cinci porturi chinezești care au participat la acordul comercial încheiat în secolul al XIX-lea între China, Japonia și Coreea.
În 2006, portul Ningbo a fuzionat cu portul Zhoushan. Este în principal un centru de manipulare a mărfurilor. Acesta prelucrează minereu de fier, cărbune, petrol și substanțe chimice lichide. Are un terminal de țiței care poate gestiona 250.000 DWT și un terminal de minereuri care poate gestiona 200.000 DWT.
Știați că. Portul a fost primul care a depășit 1 miliard de tone de marfă pe an, potrivit oficialilor autorității portuare.
8. Shenzhen
- Locație: provincia Guangdong, China
- Suprafața de teren: 260 km de coastă
- Tonaj anual: necunoscut
- Volumul anual de containere: 25,2 milioane
Portul Shenzhen este un grup de porturi de-a lungul coastei Shenzhen. Porturile acționează ca un centru pentru comerțul dintre Hong Kong și China continentală. Este, de asemenea, o parte importantă a economiei de import și export a Chinei și unul dintre orașele portuare cu cea mai rapidă creștere din țară. Creșterea sa rapidă se datorează apropierii sale de regiunile de producție din sudul Chinei.
Știați că Shenzhen dorește să își extindă afacerile internaționale. Cu toate acestea, ea este limitată de lipsa unor porți de acces pe coastă. Cele actuale sunt prea mici pentru a găzdui navele VLT. Eforturile de expansiune sunt blocate de guvernul chinez și de extinderea planificată a aeroportului din Hong Kong.
9. Singapore
- Locație: Singapore
- Suprafața terenului: 700 de hectare
- Tone pe an: 1,15 miliarde (2005)
- Volumul de containere pe an 33,7 milioane
Singapore este bine cunoscut ca un centru de transport și comerț internațional. Din punct de vedere istoric, această națiune a fost un port care deservea o mare parte din Asia de Sud, fiind un importator și exportator major de bunuri de înaltă calitate. Regimul britanic a revitalizat Singapore ca capitală de import-export a regiunii, făcând legătura între China și piețele europene. Comercianții britanici au importat materii prime care au devenit mărfuri pentru export. Când Singapore și-a câștigat în cele din urmă independența, a continuat această strategie.
Singapore a devenit cel mai aglomerat port din lume, depășind Yokohama din Japonia, Rotterdam din Olanda și Hong Kong.
Principalele porturi din Singapore sunt Port of Singapore Authority (PSA) și Jurong Harbour.
Știați că. PSA intenționează să închidă portul actual și să deschidă un port aproape complet automatizat, Megaportul Tuas.
10. Shanghai
- Locație: Shanghai, China
- Suprafață: 3.619 km2
- Tonaj anual: 600 de milioane
- Volumul de containere pe an 40,2 milioane
Portul Shanghai este cel mai mare și cel mai aglomerat port din lume. În 2010, Shanghai a depășit precedentul cel mai mare port, Singapore, pentru a ocupa primul loc.
Shanghai este situat la gura de vărsare a râului Yangtze. Această locație îl face ideal pentru comerțul intern și internațional. Yangtze traversează China de la est la vest și se varsă în Marea Chinei de Est.
După revoluția comunistă, Shanghai a fost exclus de pe piața comerțului internațional. Reformele economice au permis Shanghaiului să devină din nou o putere.
Portul de mare adâncime Yangshan este cel mai mare dintre porturile din Shanghai și reprezintă marea majoritate a traficului de nave containerizate.
Știați că? În Shanghai se află până la 10.000 de nave la un moment dat.
Ți-a plăcut această listă a celor mai mari porturi din lume? Ai vizitat vreodată vreunul dintre aceste porturi maritime? Care a fost preferatul tău? Spune-ne în comentarii!