25 cele mai faimoase sculpturi grecești

Grecii antici sunt legendari din mai multe motive: pentru poveștile lor povestite prin mitologie, pentru cei doisprezece zei glorioși, pentru filozofii greci apreciați și pentru războinicii lor mândri și curajoși, dar poate că ne amintim cel mai mult de ei pentru dragostea lor pentru frumusețe.

Frumusețea pe care grecii antici au onorat-o prin construirea unora dintre cele mai uimitoare minuni arhitecturale din lume și frumusețea descrisă în statui spectaculoase și sculpturi realiste. Iată douăzeci și cinci de opere incredibile ale artei antice grecești, douăzeci și cinci dintre cele mai faimoase statui din Grecia antică; de unde provin, unde și când au fost descoperite și unde pot fi găsite astăzi.

În acest articol vă arăt care sunt cele mai faimoase sculpturi din Grecia Antică, enumerate în ordine cronologică, inclusiv data aproximativă a creării lor. faimoase statui din Grecia Antică, enumerate în ordine cronologică, cu data aproximativă a creării lor. iată-le!

1. Doamna din Auxerre (Kore de Auxerre) Circa 650 – 625 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Luvru, Paris, Franța.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 1

Doamna din Auxerre, apărută în mod misterios în 1907 în seiful de depozitare al Muzeului Luvru, nimeni nu știe de unde provine și cum a ajuns acolo.

Doamna din Auxerre este o „kore”, adică o femeie tânără, o fecioară, de asemenea, un alt nume pentru Persefona, fiica lui Demeter în mitologia greacă.

Echivalentul masculin este un „kouros”, un tânăr sau un băiat, care sunt figuri independente, în mărime naturală sau mai mari, și care erau adesea folosite ca pietre funerare.

Aceste figuri, la fel ca toate monumentele și sculpturile din antichitate, nu au fost inițial așa cum le vedem astăzi, ci au fost pictate în culori strălucitoare, culorile fiind șterse odată cu trecerea timpului.

Doamna din Auxerre, o sculptură cretană din calcar, înaltă de 65 cm (neobișnuit de mică pentru un miez), are o talie îngustă, ca zeițele din perioada minoică/miceniană, și părul țeapăn și rigid, ceea ce arată o influență egipteană.

2. Poarta sacră Kouros (Dipylon Kouros) – aproximativ 600 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Arheologic din Kerameikos, Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 2

Kourosul Porții Sacre, înalt de 2,10 metri, realizat din marmură de Naxos, a fost dezgropat în 2002, în cimitirul din Kerameikos, cartierul olarilor din Atena antică, de către Institutul Arheologic German din Atena.

Faptul că kourosul a fost descoperit lângă poarta sacră a cimitirului, o poartă dublă, în greacă „dipylon” (alături de alte artefacte; doi lei de marmură, un sfinx și fragmente de stâlpi de marmură), îi determină pe experți să presupună că este opera sculptorului „dipylon” care a lucrat în cimitir.

3. Kleobis și Biton | Circa 580 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Arheologic din Delphi, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 3

Găsită la Delphi, buricul lumii și casa oracolului grec Pythia, în 1893 și 1894.

Kleobis și Biton, două statui identice, mai mari decât viața (nud, cu excepția cizmelor), realizate din marmură de Parian (Paros).

Deși au fost descoperite la Delphi, statuile provin din Argos, în Peloponez, și, conform unei inscripții de pe bază, au fost realizate de Polymedius din Argos.

Există două povești pentru alegerea identității lor, ambele din mitologia greacă.

Pe soclu, pe lângă numele sculptorului, este inscripționat cuvântul „Phanakon”, care înseamnă prinți, numele dat de obicei lui Castor și Pollux, frați gemeni, fii ai lui Zeus, cunoscuți sub numele de „dioscuri”, foarte venerați în Peloponez.

În cea de-a doua povestire, statuile se numesc Kleobis și Biton, nume sub care sunt expuse în muzeul din Delphi, doi frați umani, fii ai lui Cydippus, o preoteasă a zeiței Hera, la Delphi.

Într-o zi, Cydippe este târâtă pe un deal abrupt, cu boii și o căruță, pentru a se ruga în templu, boii cad morți pe loc și, fiind niște fii atât de buni, Kleobis și Biton se agață de căruță și se apucă, cu mult efort, să o tragă pe iubita lor mamă pe dealul abrupt.

Frații reușesc să ajungă la templul din vârful dealului, unde se prăbușesc, epuizați, iar mama lor se roagă zeiței Hera să le permită să moară în somn, cea mai blândă și mai ușoară moarte pentru muritorii de rând.

4. Moschophoros (Vițelul – Purtător) | Aproximativ 570 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Acropole, Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 4

Moskophorus este una dintre cele mai vechi dedicații descoperite pe Acropole din Atena, excavată în 1864, este un „kouros” (tânăr de sex masculin) de 1,65 metri înălțime, realizat din marmură de pe Muntele Hymettus, în Attica. (Baza este din calcar).

O inscripție de pe soclu indică faptul că statuia a fost o ofrandă adusă zeiței Atena, în numele lui Rhonbos; se crede că bărbosul cu barbă, cu un vițel pe umăr, este de fapt Rhonbos însuși, care duce vițelul la Acropole, pentru a fi sacrificat.

5. Peplos Kore | Circa 530 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Acropole, Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 5

Peplos „kore” (femeie tânără sau fecioară) este o statuie de 1,18 metri, găsită în trei bucăți, în timpul săpăturilor de pe Acropole din Atena, în 1886.

Realizat din marmură de Parian (Paros), acest „kore” își trage numele de la „peplos”, un șal greu de lână purtat în Grecia antică, purtat de tânăra domnișoară.

Găurile din partea inferioară a brațului drept și brațul stâng îndoit sugerează că poate a mânuit cândva un arc și o săgeată sau un scut și un coif, iar găurile din cap și umeri sugerează că a purtat inițial un ornament de bronz pe cap.

6. Copilul Kritios (tânărul Ephebus) | Circa 480 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Acropole, Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 6

Corpul copilului Kritios a fost găsit în timpul săpăturilor de pe Acropole din Atena în 1866; capul, douăzeci și trei de ani mai târziu, când a fost asamblat, statuia are o înălțime de 86 cm.

Această statuie, atribuită sculptorului Kritios, este unul dintre cele mai bune exemple ale tranziției de la stilul arhaic târziu la stilul clasic timpuriu al Greciei, când statuile au devenit mai puțin rigide și rigide, arătând o mișcare mai naturală, sprijinindu-și greutatea pe un picior, în loc de două, ca în stilul arhaic.

7. Războinicul muribund din Templul din Aphaia | Circa 480 î.Hr.

Acum se află în Glyptotheca din München, Germania.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 7

Templul din Aphaia a fost construit în interiorul unui sanctuar de pe insula Egina, dedicat zeiței Aphaia, templul actual fiind probabil al doilea sau chiar al treilea templu construit pe acest loc, cele anterioare fiind distruse.

În 1811, arhitectul englez Charles Robert Cockerell și baronul Otto Magnus Von Stackberg au îndepărtat sculpturile de pe frontoanele de est și de vest ale templului (aici sunt nuanțe de Elgin al Angliei) și le-au trimis în străinătate, unde au fost vândute prințului moștenitor, care avea să devină în curând Ludovic I de Hanovra.

Sculpturile luate din templul Aphai reprezentau doi războinici, uciși în luptă, care zăceau muribunzi, războinicul de pe frontonul vestic avea o săgeată sau o suliță înfiptă în piept (acum dispărută), iar războinicul de pe frontonul estic, despre care se crede că este o sculptură mai târzie, se crede că ambii reprezintă războinici din Războaiele troiene.

8. Căruțașul din Delphi | Circa 470 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Arheologic din Delphi, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 8

Căruciorul din Delphi, numit și „Heniokhos”; „Purtătorul de frâu”, a fost găsit în 1896 în sanctuarul lui Apollo din Delphi și este un exemplar excelent de sculptură antică din bronz.

Este una dintre cele mai cunoscute și mai bine conservate statui din vechiul Delfi, despre care se crede că a fost ridicată pentru a comemora victoria lui Polizalus din Sicilia la Jocurile Pitice.

Călărețul din Delphi, un tânăr care purta tunica de călăreț obișnuită în acea vreme, „xistine”, făcea inițial parte dintr-un grup și a supraviețuit doar pentru că a fost îngropat sub o alunecare de pietre la Delphi, scăpând astfel de a fi dus și topit pentru metalul său, așa cum se întâmpla adesea în acea vreme.

Căruciorul, ultima sculptură de bronz rămasă din Delphi, aproape intactă, cu ochii de sticlă și detalii de cupru pe gene, este legată de sculptorul Pitagora din Samos, care a trăit și a lucrat în Sicilia.

9. Zeus și Ganymede | Circa 470 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Arheologic din Olympia, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 9Zeus unáí Ganyméda. velká terakota, asi 470 pøed n. l. Archeologické muzeum v Olympii.

Zeus și Ganymede este un grup de teracotă care îl înfățișează pe Zeus transportându-l pe tânărul Ganymede pe Muntele Olimp.

Primele fragmente ale grupului au fost descoperite pe stadionul de la Olympia în 1874; în 1938 au fost găsite alte piese în același loc.

Cele două figuri, Zeus și Ganymede, reprezintă o scenă binecunoscută din mitologia greacă, în care Zeus, văzând-o pe Ganymede (din vechea Troia), copleșită de frumusețea ei, l-a păcălit, l-a furat de la tatăl său și l-a dus pe Muntele Olimp.

10. Bronzurile Riace (Războinicii din Riace) | Circa 460 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Național al Greciei, Reggio, Calabria.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 10

Îmi place această poveste minunată despre cum au fost descoperite bronzurile Riace în 1972 de către Stefano Mariottini, chimist și scafandru amator.

Stefano, în timp ce făcea snorkeling, la două sute de metri de coasta Riace, Calabria, Italia, a fost surprins să vadă ceea ce el credea că este un braț uman ieșind de pe fundul mării și, gândindu-se că Mafia a pus ceva bun la cale, Stefano a sunat la poliție.

Poliția a sosit la fața locului, a făcut câteva săpături, și-a dat seama că era ceva mai mult decât un cadavru și a chemat arheologii, care se aflau la situl „Subito”, unde au descoperit două statui antice grecești din bronz, dar nicio epavă.

Se crede că cele două statui, care diferă în înălțime cu câțiva centimetri, numite statuia A și statuia B, au fost realizate de sculptori diferiți: statuia A de Myron, un elev al lui Pheidias, iar statuia B de Alkamenes.

La un moment dat ar fi ținut sulițe.

Deși au fost descoperite în 1972, figurile au fost expuse publicului abia în 1981, la Florența și Roma, unde peste 1.000.000 de persoane au venit să le vadă în mai puțin de un an.

11. Bronzul lui Artemission (Zeul mării) – Circa 460 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Național de Arheologie din Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 11

Bronzul Artemision a fost scos din mare, în două bucăți, în largul promontoriului Artemision (Eubeea de Nord – Euboea, a doua insulă ca mărime după Creta), în timpul unor săpături efectuate între 1926 și 1928, în locul unei epave romane.

Statuia, înaltă de 209 cm, îl reprezintă fie pe Zeus, fie pe Poseidon (Neptun); Zeus ar fi ținut un fulger, iar Poseidon un trident.

12. Aruncător de discuri (Discobolus) | Circa 460 î.Hr.

Acum în Muzeul Național din Roma

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 12

Statuia originală din bronz, „Aruncătorul de disc”, despre care se crede că este opera lui Myron de Eleutherius, un sculptor atenian care a lucrat numai în bronz, cunoscut mai ales pentru reprezentările sale de atleți, s-a pierdut, din păcate, dar piesa este cunoscută din copii romane.

Prima copie a faimoasei statui, descoperită în 1781 pe proprietatea familiei Massimo, la Villa Palombra, pe dealul Esquiline, este Palombara sau Discobolul Lancellotti, realizată în secolul I.

După ce a fost restaurată, statuia a fost instalată în palatul familiei și, ulterior, în Palazzo Lancellotti.

În 1937, Adolf Hitler a negociat cumpărarea statuii lui Discobolus, pe care în cele din urmă a făcut-o în 1938, vândută de Galeazzo Ciano, ministrul afacerilor externe, (după multe proteste din partea poporului italian), pentru cinci milioane de lire.

Statuia a fost trimisă în Germania cu trenul și expusă la Gliptoteca din München.

Statuia a fost returnată în Italia în 1948 și este expusă în prezent la Muzeul Național din Roma.

O a doua copie, Townley’s Discobolus, a fost găsită pe zidul lui Hadrien în 1770 și cumpărată de un negustor de artă englez, Thomas Jenkins, la o licitație publică în 1792, fiind ulterior achiziționată de Charles Townley pentru patru sute de lire sterline, pentru British Museum în 1805.

Aruncătorul de disc a devenit o imagine emblematică a Jocurilor Olimpice.

13. Metopele de marmură ale Parthenonului (parte a marmurelor Parthenonului) | Circa 447- 438 î.Hr.

În prezent se află la British Museum, Londra, Anglia, făcând parte din Marmurele Partenonului.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 13

Metopele Parthenonului, inițial nouăzeci și două de panouri de marmură care înfrumusețează exteriorul Parthenonului, parte a frizei dorice, care se află pe Acropole, în Atena; realizate de Feidias, sunt exemple celebre de relief clasic grecesc.

Metopisele din Parthenon reprezentau scene din mitologia greacă antică și, în general, triumful rațiunii asupra pasiunii animale și a haosului.

Existau paisprezece metope pe fiecare dintre pereții de vest și de est și treizeci și două pe fiecare dintre pereții de nord și de sud.

Cele paisprezece metope de pe peretele estic se aflau deasupra intrării principale a Partenonului și prezintă etapele finale ale bătăliei dintre Uriași și zeii Olimpului, cu Zeus, un car călărit de Hera și Poseidon (Neptun) cu tridentul său.

Metopisele de pe peretele sudic prezintă lupta dintre Lapiți (un trib eolian) și Centauri (creaturi mitice cu corpul superior al unui om și inferior al unui cal).

Metopisele de pe peretele nordic îi prezintă pe greci în război cu troienii, cunoscut sub numele de „Sacul Troiei”.

În 1687, o ghiulea de tun a lovit Partenonul în timpul unui atac al venețienilor, distrugând multe dintre metope; doar paisprezece dintre cele 32 de panouri originale au supraviețuit și sunt expuse în Muzeul Acropolei.

Cincisprezece dintre metopele din peretele sudic au fost „îndepărtate” de Lordul Elgin al Angliei și se află acum la British Museum din Londra.

14. Marmura Parthenonului (Zeițele din frontonul estic al Parthenonului) | Circa 447 – 438 î.Hr.

Marmurele Partenonului. British Museum, Londra, Anglia

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 14

Sunt teribil de trist să vă spun că aceste sculpturi de marmură unice, realizate de Feidias din frumoasa marmură albă Penteli, care a împodobit Partenonul de pe Acropole din Atena timp de mii de ani, se află acum la British Museum din Londra, Anglia.

Între 1801 și 1812, Thomas Bruce; Lord Elgin a vizitat Acropole din Atena (aș fi vrut să nu o fi făcut!), care la acea vreme se afla sub ocupație otomană, și a început să distrugă mândria Atenei, Partenonul.

Elgin a îndepărtat aproape jumătate din sculpturile care au supraviețuit; douăzeci și una de figuri din frontonul estic și vestic și șaptezeci și cinci de metri din friza Parthenonului au fost tăiate de pe pereții maiestuosului templu, iar una dintre cele șase cariatide a fost îndepărtată, spre dezgustul lui Lord Byron, care a comparat comportamentul lui Elgin cu vandalismul și jaful.

Elgin a trimis prada furată în Anglia, unde a vândut-o guvernului britanic în 1816, care a donat-o Muzeului Britanic.

Zeițele de pe frontonul estic al Partenonului înfățișează nașterea zeiței Athina, în stânga se află Helios, zeul soarelui, care iese din mare, tras de cai, apoi urmează singura figură cu cap, Dionisos, iar apoi Persefona și mama ei. Demeter.

Lipsește grupul central: Atena, născută din capul lui Zeus, când a fost lovită cu toporul de Hephaestus.

A supraviețuit un grup de trei zeițe, probabil Hestia, Dione și fiica ei, zeița lunii, Selene.

15. Athena Parthenos (Athena Fecioara) | Circa 447 î.Hr.

Athena Parthenos (Phidias) – perioada greacă clasică. Muzeul Național de Arheologie din Atena

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 15

Athena Parthenos, realizată de Phidias, o statuie uriașă a zeiței Athena, realizată în cristelniță (aur și fildeș pe lemn), cu o înălțime de 11,5 metri, care se afla în Parthenonul de pe Acropole din Atena, a fost îndepărtată de romani, iar acum este pierdută.

Reproducerile antice, cum ar fi „Atena din Varvakeion”, o copie romană din secolul al III-lea d.Hr., și Atena Lenormante (neterminată), din secolul al II-lea sau al III-lea d.Hr., sunt expuse la Muzeul Național de Arheologie din Atena, Grecia.

O copie modernă de mari dimensiuni, realizată de Alan LeQuire, găsită într-o reproducere a Partenonului de la Acropole, în Nashville, Tennessee.

16. Zeus la Olympia | Circa 435 î.Hr.

Această statuie avea o înălțime de 12 metri și era frumos lucrată din pietre prețioase, abanos și aur.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 16

O sculptură gigantică a zeului Zeus din Grecia antică, pierdută și distrusă în secolul al V-lea d.Hr., avea o înălțime de 13 metri, cât o clădire cu patru etaje, și a fost ridicată în Templul lui Zeus din Olympia, Grecia.

Această sculptură uimitoare a fost realizată de Feidias (care a realizat și uriașa statuie a Atenei Parthenos) și se spune că a durat opt ani pentru a fi construită.

Templul lui Zeus a fost proiectat de Libon din Elis în anii 466- 456 î.Hr., iar locul includea un stadion, unde se desfășurau Jocurile Olimpice la fiecare patru ani, în onoarea lui Zeus.

Atelierul lui Pheidias a fost descoperit în 1954-58, la vest de Templul lui Zeus.

Zeus din Olimpia, Zeus așezat pe tronul său, a fost comandat de către eleeni, o regiune antică din sudul Peloponezului, și era format din panouri de fildeș și aur, așezate pe lemn de cedru și decorate cu lemn de abanos și pietre prețioase; este una dintre cele șapte minuni ale lumii antice.

Nu a fost găsită nicio copie, dar detaliile lui Zeus Olimpian sunt cunoscute din descrierile verbale, transmise de generații de greci antici, și din imaginile lui Zeus Olimpian care împodobesc monedele grecești antice.

Nu se știe ce s-a întâmplat cu acest mare Zeus, a fost el dus în Bizanț de către romani și poate că ulterior a fost distrus în incendiul de la Palatul Lausus din anul 475 d.Hr.

Sau a pierit Zeus în incendiul de la Olympia din 525 d.Hr.?

17. Tânărul din Marathon (Ephebus din Marathon) – Aproximativ 400 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Național de Arheologie din Atena, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 17

Tineretul din Marathon este o statuie de bronz, descoperită în 1925, în golful Marathon, în Marea Egee.

Tânărul din Marathon a fost cel mai probabil câștigătorul unei competiții atletice; stilul sugerează că sculptorul ar fi putut fi înrudit cu școala lui Praxiteles.

18. Hermes de Praxiteles | Circa 400 î.Hr.

Acum se află în Muzeul Arheologic din Olympia, Grecia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 18

Hermes al lui Praxiteles a ieșit la iveală în timpul săpăturilor din 1877 la Templul Hera din Olympia.

Această statuie gigantică, înaltă de 2,13 metri, realizată din marmură foarte bine șlefuită din Parian (Paros) de către sculptorul grec antic Praxiteles, reprezintă mitul grecesc antic al lui Hermes care îl poartă pe copilul Dionisos la Nisiade.

Nysiadele erau trei, cinci sau șase nimfe oceanice din muntele mitic Nysa, despre care se spune că l-ar fi înviat pe Dionysos și ale căror nume sunt Cisseïs, Nysa, Erato, Eriphia, Bromia și Polyhymno.

19. Afrodita din Knidos | Aproximativ 350 î.Hr.

Muzeul Pio-Clementin, în Muzeul Vaticanului

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 19

Statuia Afroditei din Knidos, una dintre cele mai faimoase lucrări ale lui Praxiteles, nu a supraviețuit, poate că a fost mutată de romani în Palatul Lausus din Bizanț, care a ars în 474 î.Hr. și s-a pierdut.

Potrivit lui Pliniu, Praxiteles din Atena, un sculptor din Grecia antică, a fost însărcinat să creeze o statuie de cult pentru un templu dedicat zeiței Afrodita, de către locuitorii insulei Kos.

Praxiteles a realizat două statui, una îmbrăcată (cea neîmbrăcată este cea care nu mai există astăzi) și una goală și a prezentat ambele statui locuitorilor din Kos, cerându-le să aleagă.

Cetățenii prudenți din Kos, scandalizați până în măduva oaselor, au respins instantaneu statuia goală și au păstrat figura îmbrăcată.

Figura goală respinsă a fost cumpărată de cetățenii din Knidos, un oraș antic din sud-vestul Asiei Mici.

Renumită pentru frumusețea sa, Afrodita din Knidos, prima figură în mărime naturală a unei femei goale, o înfățișează pe zeița Afrodita pregătindu-se pentru baia rituală care i-a redat puritatea (nu virginitatea).

Pentru a adăuga la bârfele deja existente în jurul Afroditei din Knidos, se zvonește că Praxiteles a folosit-o ca model pe curtezana Phryne.

Această sculptură adesea copiată este cunoscută și sub numele de Venus (Afrodita) Pudica, (pentru că are mâna modestă pe jumătatea de bănuț), „Venus de Medici” sau „Venus Capitolina” și, în ciuda faptului că este o statuie de cult, a devenit o atracție turistică, spunându-se că până și Afrodita, după ce a auzit toate hulele despre statuie, a venit să o vadă cu ochii ei.

Patronul Knidienilor, Nicomedes din Bythia, s-a oferit să plătească datoriile uriașe pe care orașul le făcuse, în schimbul frumoasei statui a Afroditei, oferta sa a fost refuzată.

Cea mai fidelă copie a Afroditei din Cnidos este „Venus din Colonna”, care se află în Muzeul Pio-Clementino, din cadrul Muzeului Vaticanului.

20. Auriga din Motya | cca. 350 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Giuseppe Whitaker, insula San Pantaleo, la 10 km nord de Marsala, Sicilia.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 20

Carul din Motya a fost găsit în 1979, pe Motya, o insulă din largul coastei de vest a Siciliei.

Insula Motya, căreia grecii antici i-au dat numele Motya (numele unei femei asociate cu Hercule în mitologia greacă), care a fost colonizată timp de aproape patru secole, a fost inițial locuită de fenicieni.

Căruciorul din Motya, purtând tunica obișnuită, „Xystis”, una dintre cele mai vechi sculpturi clasice care au supraviețuit în lume, înfățișează un căruțaș victorios, realizată de un sculptor grec care trăia în Sicilia.

21. Tânărul victorios (bronz Getty) – Circa 310 î.Hr.

Acum se află la Muzeul J. Paul Getty, Pacific Palisades, California, SUA.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 21

Statuia grecească antică din bronz a Tineretului victorios a fost prinsă în plasele unei nave de pescuit în largul orașului Fano, pe coasta Adriaticii din Italia, în 1964.

După câteva negocieri, multe oferte și multă concurență din partea Metropolitan Museum of Art, Tinerețe victorioasă a fost obținută pentru Muzeul Getty în 1977.

22. Victoria înaripată din Samothrace (Nike din Samothrace) – Circa 200 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Luvru, Paris, Franța

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 22

Și acum ajungem la una dintre cele mai faimoase două sculpturi grecești antice din întreaga lume, una dintre puținele statui elene originale care au supraviețuit, nu o copie romană, (cealaltă este Venus din Milo), Victoria înaripată din Samotracia, sau Nike din Samotracia, Nike; zeița greacă a victoriei.

Aceasta este statuia mea preferată din Grecia antică, pe care am avut norocul să o văd la Muzeul Luvru din Paris, unde domină scara Daru, stând în toată splendoarea ei, pe prora unei corăbii, la intrarea la primul etaj.

Sculptorul este necunoscut, dar se crede că ar fi Pythocritus din Lindos.

Statuia, realizată din marmură cenușie din Thasian (Thasos) și marmură albă din Parian (Paros), înaltă și mândră de 2,44 metri, omagiază nu numai zeița Nike, ci și o bătălie maritimă, probabil bătălia de la Salamina sau bătălia de la Actium.

Victoria înaripată din Samotracia a fost descoperită pe insula grecească Samotracia, aflată pe atunci sub dominație otomană, în 1863 de consulul francez și arheologul amator Charles Champoiseau, care a trimis statuia la Paris, unde se află în Muzeul Luvru din 1884.

O replică din ipsos se află în Muzeul din Samothrace, construit pe locul unde a fost descoperită Victoria înaripată originală.

23. Laocoön și fiii săi (Grupul Laocoön) | Circa 200 î.Hr.

Acum în Muzeul Vaticanului

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 23

Sculptura lui Laocoön și a fiilor săi a fost descoperită în timpul unor săpături la Roma în 1506 și a fost expusă publicului în Muzeul Vaticanului.

Este un grup de figuri aproape în mărime naturală, cu o înălțime de peste 2 metri, care îl înfățișează pe preotul troian Laocoön și pe fiii săi gemeni, Antiphantes și Timbraeus, atacați de doi șerpi de mare gigantici.

Pliniu atribuie lucrarea, care la vremea respectivă se afla în palatul împăratului Titus, la trei sculptori greci antici din insula Rodos: Agesander, Athendoros și Polydoros.

Cu toate acestea, Pliniu nu este sigur dacă statuia este un original din perioada elenistică sau dacă este o copie a unei sculpturi anterioare realizate în stilul „baroc Pergamon”, care a apărut în orașul Pergamon din Asia Mică grecească (Turcia de astăzi).

Laocoon, preot al zeului Apollo și fiu al lui Priam din Troia, este cunoscut, în mitologia greacă, pentru că l-a supărat pe Apollo, încălcând jurământul de celibat și intrând în necazuri în sanctuarul lui Apollon, ceea ce a dus la nașterea celor doi fii gemeni ai săi.

Este acesta motivul pentru care Apollo i-a ucis pe fiii lui Laocoön, striviți de șerpi, lăsându-l pe Laocoön să sufere singur, sau este o altă versiune a poveștii motivul morții lui Laocoön și a fiilor săi, în care Laocoön este un preot al lui Poseidon (Neptun), și nu al lui Apollo, și este ucis, împreună cu fiii săi, pentru că i-a avertizat pe troieni să nu accepte calul troian de la greci?

Virgiliu descrie acest eveniment în Eneida și îi oferă lui Laocoön celebra frază.

„Nu vă încredeți în cal, troienilor. Orice ar fi, mă tem de greci chiar și cu daruri”.

Acest lucru a dat naștere la celebra frază

„Feriți-vă de grecii care aduc daruri”.

24. Altarul Pergamon | Circa 180-160

În prezent se află la Pergamon Museum și la Altes Museum (ambele pe Insula Muzeelor din Berlin), Germania.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 24

Altarul lui Zeus din Pergamon a fost un monument construit pe acropola orașului antic Pergamon din Asia Mică grecească (Turcia de astăzi).

Baza altarului era împodobită cu un relief care înfățișa bătălia dintre uriași și zeii Olimpului, cunoscută sub numele de Gigantomahia.

În 1878, un inginer german, Carl Humann, a început săpăturile pe acropola Pergamonului și, după îndelungi negocieri cu guvernul turc, s-a convenit ca toate fragmentele de frize ale altarului Pergamonului găsite de Humann să devină proprietatea Muzeelor din Berlin.

Piesele sculpturii antice grecești au fost trimise în Germania, unde au fost reconstruite de o echipă de italieni, iar în 1930 au fost expuse publicului în Muzeul Pergamon din Berlin.

În 2014, s-a anunțat că expoziția Pergamon va fi închisă pentru restaurare, până în jurul anului 2019-2020.

25. Venus din Milo | Circa 130-100 î.Hr.

Acum se află la Muzeul Luvru, Paris, Franța.

25 cele mai faimoase sculpturi grecești 25

Și iată-ne ajunși aici, ultima dintre cele douăzeci și cinci de sculpturi spectaculoase ale Greciei antice alese, a fost un drum lung, dar cu ce să terminăm: Venus din Milo, poate cea mai ușor de recunoscut dintre toate statuile grecești!

Venus din Milo, din marmură de Parian (Paros), cu o înălțime de 203 cm, a fost descoperită în 1820, în interiorul unei nișe îngropate, în vechiul oraș Milos, astăzi satul Tripiti, pe insula Milos din Marea Egee, aflată pe atunci sub ocupație otomană, de către un țăran grec, Georgos Kentrotas.

După ce a fost de acord să vândă statuia francezilor, Georgos a devenit nerăbdător când nu a primit plata și a vândut-o lui Nicholas Mourousi, un traducător din Istanbul, pe baza principiului „primul venit, primul servit”.

În momentul în care statuia urma să fie încărcată pe o navă cu destinația Istanbul, Hermes de Marcellus, consilierul ambasadorului francez, a sosit în port la momentul potrivit, a pus mâna pe statuie și a reușit să-l convingă pe șeful insulei să anuleze vânzarea, ceea ce a și făcut, iar statuia a fost oferită cadou Franței.

Când a fost dezvelită, s-a crezut că Venus din Milo a fost realizată de marele sculptor atenian Praxiteles, dar când s-a descoperit o inscripție pe soclu, s-a dovedit că această lucrare uimitoare a fost realizată de un menestrel și artist ambulant, Alexandros din Antiohia, care lucra la comandă.

Se crede că statuia ar fi Afrodita (Venus), zeița iubirii și a frumuseții.

Dacă comparați această ultimă statuie, Venus din Milo, cu prima de pe lista mea, Doamna din Auxerre, vă veți da seama cum a evoluat stilul, de la rigiditatea și rigiditatea din perioada arhaică, la mișcarea liberă a perioadei elenistice.

Treptat, de-a lungul perioadei clasice, sculpturile au devenit mai realiste, au acum o anumită delicatețe, fețele lor nu mai sunt inexpresive, privesc drept înainte, observi acel mic zâmbet timid sau privirea laterală a unui ochi.

Perfecțiunea pură a fost atinsă odată cu apariția perioadei elenistice; detaliul draperiei Victoriei înaripate de la Samothrace, răsucirea unei glezne aici, încrețirea unui deget acolo și, peste tot, o mișcare lină și fluidă.

Lasă un comentariu