]
După încoronarea de la Aachen, aproape toți regii germani se îndreptau spre Catedrala din Köln, cu un anturaj de prinți, episcopi și suita lor. Ce a făcut ca această catedrală, care era un important șantier de construcții la acea vreme, să fie destinația regilor?
Erau oasele magilor. Aceștia au fost considerați primii conducători creștini, predecesorii regilor germani, ca să spunem așa. Oasele au ajuns la Köln într-un mod necreștinesc: după ce împăratul Frederick Barbarossa i-a învins pe rebelii din Milano în 1162, a dăruit oasele cancelarului său, arhiepiscopul Rainald von Dassel din Köln. Până atunci, acestea au fost păstrate în Bazilica San Eustorgio din Milano. Rainald a dispus ca prada să fie mutată în Catedrala Hildebold din Köln, predecesoarea catedralei actuale.
Oasele s-au dovedit a fi o atracție pentru public: Köln a devenit unul dintre principalele locuri de pelerinaj creștin. Banii au venit în oraș odată cu pelerinii: din 1195, unul dintre cele mai valoroase sanctuare din Occident, sanctuarul celor Trei Regi, a fost construit pentru oase. Următoarea pe lista de recorduri a fost construcția noii catedrale din Köln.
Planul îndrăzneț al maestrului Gerhard

Cum ar trebui să arate noua Catedrală din Köln? Cele 12 biserici romanice din Köln ar fi putut fi luate ca model. Însă maestrul constructor al Catedralei din Köln, maestrul Gerhard, a rupt cu tradiția Kölnului. Avea în minte o catedrală gigantică: noua catedrală urma să fie de două ori mai mare decât catedrala romanică Hildebold (gri). Constructorii, capitlul Catedralei din Köln, au fost impresionați de planurile mărețe ale lui Gerhard. La 15 august 1248, arhiepiscopul Konrad von Hochstaden a pus piatra de temelie.
Model: Catedrala din Amiens
Maestrul Gerhard lucrase anterior în Franța. El a luat Catedrala din Amiens (1220-1366) ca model pentru Catedrala din Köln. Dintre cele trei catedrale clasice, Chartres (începută în 1195), Reims (începută în 1211) și Amiens erau cele mai moderne. Toate trei sunt incluse în patrimoniul mondial UNESCO.
Planul Catedralei din Köln în comparație.
Diferența în ceea ce privește forma planului este izbitoare: Catedrala din Köln are un plan cruciform, deoarece ambele transepte ies cu două travee din linia clădirii. În Catedrala din Amiens, forma crucii este ascunsă în plan. Acest lucru vorbește despre calitatea planificării maestrului Gerhard.
Cele două biserici diferă și ca mărime:
- Catedrala din Köln este mai largă: are cinci nave și 86 m lățime în naos, în timp ce Amiens are doar trei nave și 62 m lățime.
- Catedrala din Köln este mai înaltă: turnurile măsoară 157 m; turla de creastă din Amiens are doar 112,7 m înălțime.
- Dar Catedrala din Köln nu mai este: interiorul catedralei din Amiens are 133,5 m lungime, iar cel din Köln are doar aproximativ 120 m, deoarece, printre altele, s-a renunțat la capela corului din est. Cu toate acestea, lungimea nu este relevantă pentru efectul părții vestice:
- Catedrala din Köln are cea mai mare fațadă de biserică din lume, cu o suprafață totală de aproximativ 7.000 m².
Comparație cu fațada vestică a Catedralei din Köln.


- Köln și Amiens au fațade cu turnuri duble, cu trei portaluri (1 principal, 2 secundare).
- Fațada din Köln este mai uniformă. De exemplu, în comparație cu Amiens, portalurile din Köln sunt mai puțin proeminente. În plus, Köln renunță la rozeta rotundă, care la Amiens pare aproape un corp străin în fațada dominată de arcuri ascuțite.
- Catedrala din Köln nu are galeria regelui, Amiens nu are turle abrupte.
Comparație cu fațada sudică a Catedralei din Köln.
Dacă comparați Catedrala din Amiens cu Catedrala din Köln, veți observa o altă diferență: Amiens nu are turle înalte. Ceea ce încă se înalță puternic atunci când este văzut dinspre vest, se dovedește a fi o turlă îngustă atunci când este văzută din partea de sud, care abia se ridică deasupra crestei naosului. Cel mai înalt punct este vârful turnului de trecere. Catedrala are și ea unul, dar este mic în comparație cu cele două turnuri din partea de vest.
Fațada sudică a Catedralei din Köln

Vizită la Catedrala din Köln
Turul începe în partea de vest, unde se află intrarea principală a catedralei. Turul se desfășoară în sensul acelor de ceasornic prin Catedrala din Köln, trecând printr-o mică selecție a numeroaselor obiective turistice.
Portalurile Catedralei din Köln
Catedrala din Köln are trei portaluri pe latura de vest și în transepturile de nord și de sud (de la stânga la dreapta).

- Fațada vestică (foto): Dreikönigenportal, Marienportal, Petersportal.
- Transeptul de nord: portalul Bonifaciu (Bonifaciu (673-754 sau 755) este considerat „Apostolul germanilor”), portalul central, portalul Maternus (Maternus (mort în 328) a fost primul episcop de Köln).
- Transeptul sudic: portalul Ursula (Sfânta Ursula este sfânta orașului Köln), portalul central, portalul Gereon (Sfântul Gereon este sfântul orașului Köln).
Dintre portaluri, cel al Sfântului Petru din turnul sudic este cel mai important, deoarece este singurul care datează parțial din Evul Mediu. Toate celelalte portaluri au fost construite abia în secolul al XIX-lea. Sculpturile medievale îi includ pe Petru, Andrei și Iacov în stânga; Pavel și Ioan în dreapta. Figurile originale din piatră (1370-80) se află în Muzeul Diocezan Kolumba și au fost înlocuite cu copii. Celelalte figuri sunt lucrări din secolul al XIX-lea.
Culoarul de nord

În 1507-09 au fost create cinci ferestre pentru culoarul de nord. Acestea prezintă (de la vest la est): Patimile lui Hristos; Viața lui Petru și Rădăcina lui Iese (arborele genealogic al lui Iisus); Nașterea; Epifania; Încoronarea Mariei. Prima și ultima fereastră sunt cu două benzi, celelalte sunt cu patru benzi.
Imaginea prezintă jumătatea superioară a ferestrei Epifaniei (1508). Panoul din stânga o prezintă pe regina din Saba în vizită la regele David. Cele trei panouri din dreapta prezintă Adorarea lui Iisus de către magi. Comparați, de asemenea, fereastra de adorație de pe latura sudică (vezi mai jos).

La capătul estic al culoarului se află Altarul Claren (1350-60). Este alcătuit dintr-o secțiune centrală și o pereche de aripi stânga și dreapta. Altarul Claren are trei poziții de aripă:
- Werktagsseite (partea de lucru): aripile exterioare și interioare acoperă secțiunea centrală.
- Feiertagsseite (partea festivă): aripile exterioare sunt desfășurate; aripile interioare acoperă secțiunea centrală (a se vedea fotografia).
- Hochfeierstagseite (partea festivă supremă): aripile exterioare și interioare sunt desfășurate.
Transeptul de nord

Fotografia arată transeptul cu fața spre est, spre Madona ornamentală. Pe mantaua albă sunt atârnate numeroase ofrande votive. Peretele altarului (1668-83, realizat de Heribert Neuss) reprezintă rămășițele cutiei în care se afla altarul Epifaniei. O altă priveliște din transeptul nordic este Sfânta Ursula (sec. XV-XVI), reprezentată ca „Schutzmantelursula”. Bărbatul în haină roșie este unul dintre paznicii catedralei („Domschweizer”). Din 2019, lucrează și femeile elvețiene de la catedrală.
Organe

Datorită volumului enorm al sălii de 230.000 m³, Catedrala din Köln are cel mai lung timp de reverberație dintre toate bisericile germane: unele note reverberează până la 13 secunde. Acest lucru este nefavorabil pentru predici, dar impresionant pentru concerte de orgă (informații despre evenimente muzicale și concerte de orgă în Catedrala din Köln: www.koelner-dommusik.de).
Orga din transeptul nordic a fost construită în 1948 și a fost extinsă în 1956 și 2002. În 1998, aceasta a fost completată cu orga Swallow’s Nest din naos. Cântărește aproximativ 30 de tone și atârnă de patru tije de oțel care duc la grinda de susținere a acoperișului.
Culoarul nordic al corului

Culoarul nordic al corului adăpostește Capela Crucii și Crucea Gero. Tot aici se află și intrarea în criptă (sud), capela sacramentală și sacristia (nord).
Gero-crucea de 2,88 m înălțime (cca. 970, coroana radiantă din secolul al XVII-lea) este considerată una dintre cele mai vechi sculpturi mari care au supraviețuit în Evul Mediu. Acesta îl arată pe Hristos atârnând pe cruce. Merită să remarcăm un detaliu: picioarele sunt fixate pe cruce cu câte un cui (cruce cu patru cuie) și nu cu un singur cui (cruce cu trei cuie). Abia după descoperirea Giulgiului din Torino în 1204, care prezintă trei cuie, au apărut crucifixele cu trei cuie.
Cripta

Din cripta cu trei navete (1960, Willy Weyres), se poate privi printr-o grilă în cripta cu mormintele episcopilor. Grila (1977) a fost creată de fierarul Paul Nagel din Köln, care a lucrat și pentru alte situri din patrimoniul mondial (Bazilica Sfântul Petru (2006), Biserica Sfântului Mormânt (1996)). Principala sa lucrare este grila de 60 m lungime (1996) din fața transeptului sudic al Catedralei din Köln. Designul plafonului din stuc este opera lui Erlefried Hoppe, care a proiectat opt figuri de îngeri pentru turnul transeptului în 1962.
Galeria corului cu capele

În sensul acelor de ceasornic, treceți prin capelele Engelbertus, Maternus, Johannes, Dreikönigen, Agnes, Michaels și Stephanus. În Evul Mediu, altarul Epifaniei era situat în capela Epifaniei, în vârful corului.
Printre locurile de interes se numără mormântul arhiepiscopului de Köln, Filip I de Heinsberg (circa 1300), aflat în Capela Maternus. Figura fondatorului este înconjurată de un zid fortificat cu un turn. Împotriva dorinței lui Filip, locuitorii din Köln au început să construiască masivul zid al orașului în 1180. Șapte ani mai târziu, Filip a renunțat la rezistență și chiar a sprijinit construcția atunci când a trebuit să se teamă de atacurile împăratului Barbarossa.
Ferestrele capelei corului
Dintre ferestrele corului, două sunt deosebit de valoroase: Fereastra Bibliei timpurii (1260/61) este fereastra centrală din Capela Epifaniei (mai jos, în stânga). Fereastra Bibliei Young (dreapta jos) din Capela Sfântul Ștefan a fost creată în jurul anului 1280, nu pentru catedrală, ci pentru Biserica Dominicană (demolată).
Podul corului: sanctuarul Epifaniei.

Fotografia prezintă loja corului, care nu este accesibilă vizitatorilor. Excepție face ziua de 6 ianuarie, ziua celor trei magi. Apoi, vizitatorii pot intra și în cor și pot privi în sanctuarul deschis. În dreapta, altarul Epifaniei, în spatele unui container de protecție realizat din sticlă antiglonț. Altarul Epifaniei este opera lui Nicolas de Verdun și este considerat cea mai mare operă de orfevrărie din Evul Mediu. Lucrările elaborate au durat între 1195 și 1225. În spatele ecranului corului se află ambulatoriul corului, de care sunt atașate capelele corului. În stânga centrului tabloului se află cutia pentru sacramente din marmură verde și var (1964, Elmar Hillebrandt). Pe stâlpii corului se află statui de sfinți (Hristos, Maria și 12 apostoli) pe piedestaluri.
Catedrala din Köln are cea mai mare tribună de cor din Germania, cu 104 locuri (1308-11). Pictura corului datează din secolul al XIV-lea. Pietrele pentru mozaicul de 1350 m² au fost furnizate de compania Villeroy & Boch, conform proiectelor lui August Essenwein. Mozaicul înfățișează ordinea creștină a lumii în cor, istoria diecezei de Köln în ambulatoriu și cosmosul în transept, cu soarele în centru! Cu toate acestea, mozaicul trecerii este acoperit.
Culoarul sudic al corului

În naosul corului sudic se află Capela Doamnelor. Merită văzute altarul Epifaniei sau altarul sfinților patroni ai orașului (Stefan Lochner, 1440-45 (Capela Doamnelor), Madona din Milano (1290; probabil o înlocuire a unei figuri mariane mai vechi din Milano) și mormântul înalt al lui Rainer von Dassel.
Transeptul sudic

Printre monumentele din transeptul sudic se numără Sfântul Cristofor, înalt de 3,73 m (1470) și altarul Agilolphus, înalt de 5,5 m x 7 m (1521), numit după un episcop de Köln (745-752). Altarul Agilolphus se pretează la comparație cu altarul Epifaniei. Este un altar „normal”. Primul altar (1200) a fost scurtat în 1737. În 1914, Josef Kleefisch a creat altarul care se află acum în catedrală.
De remarcat este așa-numita fereastră Richter, numită după numele creatorului său, Gerhard Richter. Fereastra este formată din 11.263 de pătrate de sticlă colorată în 72 de nuanțe, împărțite în șase panouri. Panourile 1 și 3, 2 și 5, precum și 4 și 6, sunt imagini în oglindă unul față de celălalt. În cadrul unui culoar, distribuția culorilor a fost aleatorie, iar mâna corectoare a lui Richter.
Reacțiile au fost mixte: Cardinalul Meisner a considerat că fereastra ar fi mai potrivită pentru o moschee. Catedrala din Reims, la rândul ei, a fost impresionată și a dorit, de asemenea, o fereastră Richter. Cu toate acestea, Richter a refuzat.
Culoarul de sud

În 1846-1848, Max Ainmiller și Heinrich Maria von Heß au creat cele cinci ferestre bavareze din naosul de nord. Acestea au fost un cadou din partea regelui bavarez Ludovic I. Ferestrele arată (de la est la vest):
- Fereastra Sfântului Ștefan: lapidarea Sfântului Ștefan,
- Fereastra Cincizecimii: revărsarea Duhului Sfânt,
- Fereastra de jale: Plângerea lui Hristos cel răposat,
- Fereastră de adorație: Adorația Magilor (Vezi foto.)
- Fereastra Sfântului Ioan: Ioan Botezătorul predicând.
De ce este Catedrala din Köln inclusă în Patrimoniul Mondial UNESCO?
UNESCO a declarat Catedrala din Köln drept sit al Patrimoniului Mondial, deoarece sunt îndeplinite trei (din cele zece) criterii ale Patrimoniului Mondial (traducere de către Ministerul german de Externe):
„Criteriul (i): Catedrala din Köln este o capodoperă extraordinară a creativității umane.
Criteriul (ii): Construită de-a lungul a peste șase secole, Catedrala din Köln reprezintă atât punctul culminant, cât și încununarea arhitecturii catedralelor.
Criteriul (iv): Catedrala din Köln este o mărturie impresionantă a puterii și rezistenței credinței creștine în Europa medievală și modernă.” (Sursa: https://www.auswaertiges-amt.de/blob/2329908/7e8ed6e03d505fdbb34d66ad2de6e5f2/17-koelner-dom-data.pdf)
Vizitați Catedrala din Köln
Ce să faci după ce vizitezi interiorul?
- Urcarea în turnul sudic oferă o vedere spre clopotniță și o priveliște a orașului Köln și a împrejurimilor sale: din turnul sudic al Catedralei din Köln.
- Părți din tezaurul bisericii sunt expuse în Tezaurul Catedralei (partea de nord a catedralei).
Informații pentru vizitatori
- Intrarea în Catedrala din Köln: Intrarea este gratuită.
- Orele de deschidere ale Catedralei din Köln: Vedeți orele de deschidere ale Catedralei din Köln.
- Adresa: Domkloster 4, 50667 Köln
- Site web: www.koelner-dom.de